SCENARIUSZE ZAJĘĆ

SCENARIUSZE ZAJĘĆ TERAPEUTYCZNO-DYDAKTYCZNYCH
Z ZASTOSOWANIEM BIBLIOTERAPII, PLASTYKOTERAPII I MUZYKOTERAPII


„POZNAJEMY CZERWONEGO KAPTURKA” – CYKL SPOTKAŃ


SPOTKANIE PIERWSZE

Etap pierwszy – „Czytam”
1. Bibliotekarz robi wystawę różnie wydanych książek o Czerwonym Kapturku
2. Dzieci wybierają takie wydanie, które im się najbardziej podoba
3. Motywują swój wybór
4. Ćwiczenia „Czytam”:
a. Odczytaj tytuł książki
b. A teraz Ci przeczytam (bibliotekarz czyta utwór w całości)
c. Wybieramy maski i stroje odpowiednie do wybranego fragmentu baśni
d. Wspólnie czytamy wybrany fragment z podziałem na role


Etap drugi – „Baw się z Czerwonym Kapturkiem” (elementy dramy)
Dzieci wchodzą w rolę
- nowej kolorowej książki
- postaci utworu


Etap trzeci – „Pomaluj mnie”
1. Pokoloruj otrzymany obrazek
2. Potnij obrazek według podanego wzoru
3. Ułóż obrazek z pociętych fragmentów
4. Zaproś kogoś do pomocy



Etap czwarty – „Zagrajmy w bajkową grę” (zabawa relaksująca)
1. Nauczyciel mówi pierwsze zdanie dotyczące utworu
2. Kolejne dziecko dodaje zdanie następne
3. Odtworzenie całego utworu z taśmy magnetofonowej


SPOTKANIE DRUGIE

Etap pierwszy – „Czytam”
Przebiega tak samo jak podczas spotkania pierwszego, z tym że bibliotekarz może tym razem przeczytać inną wersję baśni, a do czytania z podziałem na role wybiera się inny fragment.

Etap drugi – „Słoneczko ortograficzne”
1. Przyjrzyj się otrzymanemu „Słoneczku ortograficznemu”
2. Wstaw brakującą literkę
3. Przeczytaj powstały wyraz



Etap trzeci – „Co niosę do babci?”
1. Rozwiąż krzyżówkę
2. Spróbujmy wspólnie ułożyć podobną krzyżówkę
3. Wybierz hasło do własnej krzyżówki
4. Wśród zgromadzonych wyrazów wybierz słowa pasujące do hasła
5. Sam ułóż krzyżówkę ze słów, które sobie wybrałeś



Etap czwarty – Gramy w bajkową grę
Gra planszowa.


SPOTKANIE TRZECIE

Etap pierwszy – „Czytam”
Przebiega podobnie jak podczas spotkania pierwszego i drugiego, biblioterapeuta wprowadza modyfikacje na tej samej zasadzie co podczas spotkania drugiego

Etap drugi – „Posłuchajmy baśni słowno-muzycznej”
1. Wspólnie z dziećmi słuchamy nagrania utworu w wersji słowno-muzycznej
2. Rozmowa kierowana na temat wysłuchanego utworu

Etap trzeci – Zabawy konstrukcyjne
1. Dzieci na podstawie otrzymanego obrazka robią puzzle
2. Dzieci wspólnie z biblioterapeutą wykonują bajkowe postacie (wilk, babcia, Czerwony Kapturek itp.) z drewnianych łyżek i różnego rodzaju materiałów (tkanina, papier, sznurek)



Etap czwarty – Piosenka o Czerwonym Kapturku
1. Dzieci słuchają piosenki śpiewanej
2. Rozmowa na temat usłyszanej piosenki
3. Dzieci próbują, słuchając ponownie piosenki, zanucić jej melodię
4. W takt muzyki wykonują ćwiczenia
5. Uczą się słów piosenki
6. Śpiewają piosenkę



SPOTKANIE CZWARTE

Etap pierwszy – „Czytam”
Przebiega podobnie jak w poprzednich spotkaniach

Etap drugi – „Baśń filmowa”
1. Oglądanie filmowej wersji baśni
2. Rozmowa kierowana na temat filmu


Etap trzeci – „Zgadywanki, gry i zabawne historyjki o Czerwonym Kapturku ”
1. Zgaduj-zgadula
2. Rozwiąż krzyżówkę
3. Historyjka obrazkowa

 

Etap czwarty – Podsumowanie
1. Rozmowa na temat omawianej bajki
2. Omawianie ulubionych bajek
3. Porównywanie bajek i baśni


POMOCE DYDAKTYCZNE KTÓRYMI MOŻNA UROZMAICIĆ ZAJĘCIA