Przykłady tekstów

Biblioterapia klasyczna - to zajęcia z książką, prowadzone w sposób systematyczny, których celem jest dążenie do estetycznego wychowania dziecka poprzez kontakt ze słowem pisanym i czytanym.
Przykłady lektur w oparciu, o które można budować zajęcia na określony temat:

Autor - Tytuł - Temat
M. Strzałkowska - "Wiersze, że aż strach" - lęk przed ciemnością.
M. Musierowicz - "Bijacz" - agresja.
T. Kubiak - "Nadąsany gołąb" - złość.
M. Jaworczakowa - "Oto jest Kasia" - zazdrość.
M. Orłoń - "Odmieniec" - odrzucenie dziecka przez klasę.
J. Korczakowska - "Spotkanie nad morzem" - niepełnosprawność.
L.M .Montgomery - "Ania z Zielonego Wzgórza" - uczucia, ich wyrażanie.
C. Colodi - "Pinokio" - niepowodzenia w nauce szkolnej.
F.H. Burnett - "Mała księżniczka" - radzenie sobie ze smutkiem.
E. Meyer-Glitza - "Wiadomość od taty" - rozstania, utrata bliskiej osoby.
K. Siesicka - "Zapach rumianku" - niechciana ciąża.


Terapia przez baśń - stosowana najczęściej do pracy z dziećmi w wieku 4-9 lat. Dzięki niej wzbogacany jest świat wewnętrzny dziecka, gdyż baśń łączy w sobie elementy świata realnego i fikcyjnego. W każdej baśni eksponuje się wartości moralne, poprzez jednoznaczne pokazanie, kogo i za co spotyka nagroda lub kara.
Przykłady baśni poruszających określony problem:

Baśń - Określony problem.
"Brzydkie kaczątko" - brak akceptacji dla "inności".
"Kopciuszek" - rywalizacja rodzeństwa, brak miłości i uznania.
"Szewczyk Dratewka" - pochwała odwagi i sprytu.
"Jaś i Małgosia" - lęk przed porzuceniem.
"O dwóch Dorotkach, Koguciku i Zajączku" - napiętnowanie lenistwa i nieposłuszeństwa.
"Kot w butach" - złe relacje między rodzeństwem.
baśń polska: "Szczęście" - odkrywanie własnych talentów i możliwości.
baśń polska: "Jak mazurska baba przechytrzyła diabła" - wartość przyjaźni.
baśń polska: "O dobrym przewoźniku i dwóch siostrach rusałkach" - bezinteresowność.
baśń baszkirska: "Wdzięczny zając" - potrzeba wzajemnej pomocy.


Bajka jest utworem, który rozwija i kształtuje osobowość dziecka. Przez pryzmat bajki dziecko poznaje świat, przenosi się w inne środowisko, poznaje normy moralne i zachowania, rozwija wyobraźnię.

Rodzaje bajek:

• bajka psychoedukacyjna - ma na celu wprowadzenie zmian w zachowaniu dziecka, czyli rozszerzenie repertuaru zachowań. Dziecko poznaje bohatera, który ma podobny problem i zdobywa wzory jego rozwiązania, uczy się postępowania w trudnej sytuacji, rozszerza swoją samoświadomość.

Przykłady
Bajka - Określony problem.
"Bajka o pajączku" - odrzucenie ucznia przez grupę.
"Bajka o mróweczce" - niepowodzenia w nauce szkolnej.
"Bajka o dwóch ołówkach" - potrzeba przyjaźni.

• Bajka psychoterapeuytczna - jest dłuższa w przeciwieństwie do poprzednich bajek, ma rozbudowaną fabułę. Jej zadaniem jest obniżanie lęku.
Cele bajki:
- zastępczo zaspokaja potrzeby (kompensacja), dowartościowania,
- daje wsparcie przez zrozumienie i akceptację, buduje pozytywne emocje, nadzieję i przyjaźń,
- przekazuję odpowiednią wiedzę o sytuacji lękotwórczej i wskazuje sposoby radzenia sobie w danej sytuacji.

Przykłady:
Bajka - Określony problem
"Ufuś" - lęk przed chorobą i cierpieniem.
"Księżycowy domek" - lęk przed przemocą w domu.
"Pewnego późnego popołudnia" - lęk przed niezaspokojeniem potrzeby akceptacji, osamotnienia w rodzinie.
"Wesoły Pufcio" - lęk przed kompromitacją.
"Mrok i jego przyjaciele" - lęk przed nieznanym otoczeniem.